Telewizja Polska

Telewizja Polska S.A. (TVP S.A., or Polish Television) is a public broadcasting corporation, the only public TV broadcaster in the territory of the Republic of Poland. It is the largest Polish television network, with 13 national and 16 regional channels. About a third of TVP's income comes from a broadcast receiver licence, while the rest is covered by commercials and sponsorships.

Telewizja Polska S.A.
(and also parts of Belarus, Czech Republic, Germany, Lithuania, Russia and Slovakia)
SloganBądźmy razem
(Let's be together)
Headquarters17 Woronicza Street
Warsaw, Poland
OwnerGovernment of Poland
Key people
Jacek Kurski (general director)
Launch date
25 October 1952 (1952-10-25)
Official website

Timeline of Polish TV service

  • 1935: The PIT (Państwowy Instytut Telekomunikacyjny - National Telecommunications Institute) starts working together with Polish Radio on establishing the first television service.
  • 1937: Completion of the first black-and-white broadcasting station.
  • 1938: Experimental channel launched, regular programming scheduled for 1941.
  • 1939: All equipment destroyed by the German Army.
  • 1947: PIT resumes work on television broadcasting.
  • 1951: First Polish telecast after the Second World War.
  • 1952: Beginning of regular programming.
  • 1958: Newscast Dziennik Telewizyjny was founded.
  • 1970: TVP2 was founded.
  • 1971: Start of colour broadcasting (in SECAM).
  • 1989: Introduction of a teletext service.
  • 1989: Dziennik Telewizyjny was replaced by Wiadomości.
  • 1992: Telewizja Polska Spółka Akcyjna comes into existence upon the separation of television and radio public broadcasting by an act of parliament.
  • 1993: Polskie Radio i Telewizja (Polish Radio and Television) joins the European Broadcasting Union as an active member (regrouping of OIRT and UER).
  • 1994: Beginning of the change over from SECAM to PAL for all channels except TVP1.
  • 1995: Change over from SECAM to PAL was completed as TVP1 moved to this colour standard.
  • 2003: Change of TVP logotype.
  • 2009: New main headquarters building opened in Warsaw.
  • 2013: Analogue terrestrial television was switched-off
  • 2016: The Polish government institutes a takeover of TVP. It has since been accused of being a propaganda machine for the ruling party and its allies.

TVP channels

Bolded channels are accessible in Poland via DVB-T. Other channels (except TVP Parlament) are satellite and (except Belsat TV and TVP Polonia) pay television.

General and regional channels

  • TVP1: mostly news, current affairs, movies, dramas, children's and sports. Broadcasts 23.5 hours per day.
  • TVP2: mostly news, movies, comedy, soap operas, series, stand-up comedy, culture, sports and game shows. Broadcasts 23.5 hours per day.
Audience share in 2013 [2]
ChannelTotal viewing (%)
TVP Info2.61%
TVP Seriale1.14%
TVP Polonia0.68%
TVP Rozrywka0.48%
TVP Historia0.45%
TVP Kultura0.41%
TVP HD0.37%
TVP Sport0.29%
TVP Parlament0.09%
Poland In0.01%

HD channels

  • TVP1 HD: HD version of TVP1, introduced 1 June 2012;
  • TVP2 HD: HD version of TVP2, introduced 1 June 2012;
  • TVP Info HD: HD version of TVP Info, introduced 30 September 2016;
  • TVP HD: the best productions of TVP in HD, introduced 6 August 2008;
  • TVP Sport HD: HD version of TVP Sport, introduced 12 January 2014.
  • TVP Kultura HD: HD version of TVP Kultura, introduced 23 October 2019.

Specialty channels

  • TVP Info: news channel. Broadcasts 24 hours per day.
  • TVP Historia: focusing on history. Broadcasts 20 hours per day.
  • TVP Kultura: high-brow culture channel. Broadcasts 21 hours per day.
  • TVP Polonia: retransmits selected TVP programming for the Polish diaspora (the so-called Polonia) in the US, Canada, Latin America, Australia and New Zealand, South Africa, Europe, and the Caucasus. Broadcasts 24 hours per day.
  • TVP Rozrywka: focusing on entertainment available on cable, satellite and DSL. Broadcasts 21 hours per day.
  • TVP Seriale: focusing on series. Broadcasts 22 hours per day.
  • TVP Sport: sport channel. Broadcasts 24 hours per day.
  • TVP ABC: Children's channel. Broadcasts 18 hours per day.
  • TVP Parlament: parliamentary channel. Broadcasts online.

Non-Polish language broadcasting includes Belsat TV – channel in the Belarusian language presenting news and subject-specific programming for the people of Belarus. Broadcasts 16 hours per day.


In late 2010s, TVP has been criticized for becoming unduly biased towards the ruling Law and Justice (PiS) party.[3] In 2018, The Economist noted: "the [TVP] anchors... praise PiS slavishly while branding its critics treacherous crypto-communists.[4]

International cooperation

TVP has an agreement with the BBC, under which they will work together on film and television productions.[5]

The French-German TV liberal arts network ARTE cancelled a 15-year cooperation with TVP,[6] when it learned in February 2009 that TVP's general director, Piotr Farfał, was a member of the League of Polish Families, which opposed Arte’s "philosophy based on intercultural exchange"[7] and "the party that TVP's chairman is presently connected with does not share European values".[8] It was again cancelled in January 2016 after an amendment of the media law in Poland, which caused fears of a lack of pluralism and independence of TVP.[9]

Logo history

  • 1952–1992: inscription TP.
  • 1992–2003: Green letter T, red V, blue P, and the word TELEWIZJA POLSKA S.A. and three stripes: red, green and blue. In addition to letters three lines.
  • 2003–present: TVP logo and lettering TELEWIZJA POLSKA.

See also


  1. "Redakcja" (in Polish). TVP S.A. Retrieved 2012-08-19.
  2. "TVP1, TVN, Polsat i TVP2 mocno w dół w 2013 r. (top 122)". 2 January 2014.
  3. ‘Cruder than the Communists’: Polish TV goes all out for rightwing vote The Guardian, 2019
  4. "Poland's ruling Law and Justice party is doing lasting damage". The Economist. Retrieved 2018-04-27.
  5. "TVP stawia na współpracę z BBC. Nowe produkcje". Retrieved 12 July 2015.
  6. Archived 2012-07-08 at
  7. "Libertas to cut links with controversial Polish political party". The Irish Times. 19 March 2009. Retrieved 12 July 2015.
  8. Nick Holdsworth. "Dual peril for Poland's top pubcaster". Variety. Retrieved 12 July 2015.
  9. Francuska TV ARTE zrywa współpracę z TVP (in Polish)
This article is issued from Wikipedia. The text is licensed under Creative Commons - Attribution - Sharealike. Additional terms may apply for the media files.