Sudarshan News

Sudarshan News is an Indian news channel in Hindi medium that has been noted for aggressive propagation of Hindutva ideology. Suresh Chavhanke is the chairman as well as Editor in Chief.[1]

Sudarshan News
Launched26 January 2014
Owned bySuresh Chavhanke
Picture format16:9 576i (SDTV)
SloganRashtrawad Ki Buland Awaz
CountryIndia
LanguageHindi
Broadcast areaIndia
HeadquartersA-84, Sector 57, Noida, Uttar Pradesh, India
Websitewww.sudarshannews.in
Availability
Satellite
Airtel Digital TVChannel 364
Tata SkyChannel 534
Videocon d2hChannel 322

Chavhanke was a long-term volunteer of a Hindu nationalist organisation, Rashtriya Swayamsevak Sangh, having held multiple designations and was also associated with Akhil Bharatiya Vidyarthi Parishad, the student wing of Bharatiya Janata Party.[1] Chavhanke asserts of practicing ideology driven journalism[2] and prefers that the news-programs over his channel be viewed as opinionated campaigns; he mentions of having significantly contributed towards the ochlocratic atmosphere that led to multiple police complaints (and death threats) against M. F. Husain, for allegedly violating Hindu sentiments and caused him to leave India, on a self-imposed exile till death.[1]

Blatant dissemination of anti-Muslim content[3][4] to manufacturing outright fake news with communal overtones, has been observed.[2][5][6] Hilal Ahmed, a professor of Centre for the Study of Developing Societies, notes a call for extrajudicial lynching of Muslims, who refused to chant a particular slogan in praise of the motherland, whilst discussing the context of Islamophobic discourse in media and its role in creating the stereotypical image of Indian Muslims.[7]

In April 2017, Chavhanke was arrested for inciting communal hatred through multiple episodes of a flagship program[1][2] before securing a bail, two days later. In June 2018, Delhi Minorities Commission issued a notice to the channel, after it broadcast a program that claimed a Muslim-dominated region was inhabited by illegal Bangladeshi and Rohingya infiltrators.[8][2] In March 2019, a Kozhikode district court ordered the channel to pay a compensation of Rs 50 lakh to Malabar Gold in a defamation suit, after it broadcast morphed visuals alleging the company of having celebrated Pakistani Independence Day.[3]

References

  1. Bharadwaj, Ashutosh (14 April 2017). "Held for 'promoting enmity', TV channel head is proud of it". Indian Express. Express News Service. Archived from the original on 2 April 2018. Retrieved 2 April 2018.
  2. Dutta, Amrita Nayak (2018-12-05). "The Hindi news channel editor who 'thrives on provoking' Hindu, Muslim sentiments". ThePrint. Retrieved 2019-11-02.
  3. "Crackdown on Fake News: Sudarshan TV fined Rs 50 lakh". Retrieved 2019-11-02.
  4. Vishal. "कौन हैं सुरेश चव्हाणके, जो जेल गए बिना रिहा होने पर बरनॉल दे रहे हैं". LallanTop (in Hindi). Retrieved 2019-11-02.
  5. Meghnad, S (28 October 2019). "Bloodlust TV: Bigotry on Suresh Chavhanke's Sudarshan News, sponsored by the taxpayer". Newslaundry.
  6. Chaudhuri, Pooja (2019-10-23). "Sudarshan News and its history of dangerous, communally-divisive misinformation". Alt News. Retrieved 2019-11-03.
  7. Ahmed, Hilal (2019-04-25). Siyasi Muslims: A Story of Political Islams in India. Penguin Random House India Private Limited. p. 43. ISBN 9789353055127.
  8. "TV Channel Pulled up After Calling Delhi Locals 'Rohingyas'". The Quint. 2018-06-04. Retrieved 2019-11-02.
This article is issued from Wikipedia. The text is licensed under Creative Commons - Attribution - Sharealike. Additional terms may apply for the media files.