Rudaw Media Network

Rudaw Media Network (Kurdish: Tora Mîdyayîya Rûdaw) (Kurdish: تۆڕی میدیایی ڕووداو), also known as Rudaw (Kurdish: Rûdaw ڕووداو), is a media group in Iraqi Kurdistan.[1][2][3] It publishes in Kurdish (Sorani and Kurmanji), English, Arabic and Turkish.[4] Rudaw Media Network also owns a weekly newspaper in the Sorani dialect with a circulation of 3,000, a Kurmanci-language version published in Europe, a website in Kurdish, English, Arabic and Turkish and a satellite TV station. The network is funded and supported by Rudaw Company and aims to impart news and information about Kurdistan and the Middle East.

Rudaw Media Network
Native name
تۆڕی میدیایی رووداو
HeadquartersErbil, Iraqi Kurdistan
Key people
CEO Ako Mohammed
ParentRudaw Company

Rudaw Media Network was temporarily banned in Syrian Kurdistan due to its partisan news and alleged smear campaigns against the Kurdish political parties which oppose the Kurdistan Democratic Party, a ruling political party led by the Barzani family members.[5][6]

Turkey removed three television channels based in northern Iraq, including Kurdish news agency Rudaw, from its TurkSat satellite over broadcasting violations during the Kurdish Regional Government's referendum in September 2017.[7]

On 28 October 2017, the office of audio visual media of the Iraqi government's Media and Communications Commission issued a decree, ordering the shutdown of Rudaw TV broadcast, prevention of its crews and seizure of their equipment across Iraq. The decree says that grounds for this move is that Rudaw is not licensed in Baghdad, and for programs "that incite violence and hate and target social peace and security".[8]


Rudaw is based in Erbil, the capital city of the Kurdistan Region of Iraq. The company has correspondents in various parts of the Middle East, Europe and the U.S. Rudaw publishes in the Kurdish dialects Sorani and Kurmanji as well as in English.

Digital portal

An online platform that covers Kurdish issues in both Kurdish dialects. The website also publishes news and information in English, Turkish and Arabic.


A radio news channel that broadcasts on shortwave across the Middle East. Audiences all over the world can listen to a live stream online.


Published on a weekly basis, with hard copies sold in the Kurdistan Region and Europe. In the Kurdistan edition, stories of interest to the local population are covered. The European edition features issues of interest to the Kurdish diaspora.


A Kurdish news channel that broadcasts to the Middle East, Europe, Africa, Asia, Pacific, Canada and the U.S. This newly launched channel can be received on NileSat and Hot Bird satellites.


The World Association of Newspapers and News Publishers recognized Rudaw for extending its reach to 100 million in social media in 2017.

Majeed Gly, a Kurdish correspondent for Rudaw Media Network, was awarded the Ricardo Ortega Memorial Prize for broadcast media on Wednesday night by the United Nations Correspondents Association (UNCA) at its headquarters in New York.[9]


A number of international and Kurdish sources have described Rudaw as a "propaganda machine" of the ruling Kurdistan Democratic Party, particularly Prime Minister Nechirvan Barzani.[10][2][11][12]


  1. Akkaya, Gülşah Neslihan; Torlak, Furkan; Baştürk, Levent; Küçükkeleş, Müjge; Demir, Zehra Senem; Ziya, Saliha. Irak Siyasetini Anlama Kılavuzu (in Turkish). SETA. ISBN 9786054023295.
  2. "How the Islamic State is winning the media war". Al-Monitor. 3 June 2016. Retrieved 19 December 2016.
  3. "Rudaw Media Network".
  4. "Rudaw - About us". Rudaw Media Network. Retrieved 13 September 2014.
  5. "PKK-affiliated PYD bans Rudaw TV in Rojava". Daily Sabah. Retrieved 19 December 2016.
  6. "Syrian Kurds ban Iraqi Kurdish Rudaw TV in Kobani". 27 February 2016. Retrieved 19 December 2016.
  7. "3 TV channels, including KRG's Rudaw, to be removed from TurkSat over broadcasting violations". DailySabah.
  8. English, Rudaw (28 October 2017). "Iraq's media and communications commission bans Rudaw" (in French).
  9. UN Correspondents Association awards Majeed Gly of Kurdistan 6/12/2018
  10. "Independent media fades in Iraqi Kurdistan". Al-Monitor. 1 August 2014. Retrieved 19 December 2016.
  11. Chomani, Kamal (4 June 2012). "Nechirvan Barzani's association with media corruption … the Godaw Company as an example". Kurdistan Tribune. Retrieved 15 September 2013.
  12. "Iraqi Kurdish Media: Truth, lies & the Kurdistan24 TV channel". 21 May 2016. Retrieved 19 December 2016.
This article is issued from Wikipedia. The text is licensed under Creative Commons - Attribution - Sharealike. Additional terms may apply for the media files.