ProSiebenSat.1 Media

ProSiebenSat.1 Media SE (officially abbreviated as P7S1, formerly ProSiebenSat.1 Media AG) is a European mass media company, based in Germany. It operates free-to-air commercial TV channels, pay television channels, radio stations and related print businesses. It also operates advertising platform solutions through AdTech and SevenVentures, and is working on new digital platforms (e.g. maxdome, Joyn), among other projects. It was formed on October 2, 2000 by the merger of German TV broadcasters ProSieben Media AG (founded in 1989) and Sat.1 SatellitenFernsehen GmbH (founded in 1984 as PKS (Programmgesellschaft für Kabel- und Satellitenrundfunk)). The company is listed on the Frankfurt Stock Exchange.

ProSiebenSat.1 Media SE
Societas Europaea
Traded asFWB: PSM
IndustryMass media
PredecessorSBS Broadcasting Group 
FoundedOctober 2, 2000
HeadquartersUnterföhring, Germany
Key people
Max Conze, (CEO and chairman of the executive board), Werner Brandt (Chairman of the supervisory board)
ProductsBroadcasting, Free-to-air and subscription television, television production, radio broadcasting, cable, web content, magazine publication
Revenue4.009 million (2018)[1]
€348 million (2018)[1]
€550 million (2018)[1]
Total assets€6,468 million (2018)[1]
Total equity€6,468 million (2018)[1]
Number of employees
6,583 (2018)[1]
ParentMediaset S.p.A. 
SubsidiariesStudio 71


KirchMedia GmbH & Co. KGaA became the majority shareholder in ProSieben Media AG at the end of 1999. ProSieben Media AG and Sat.1 SatellitenFernsehen GmbH, which was also part of the Kirch group, merged in 2000. The company controlled various TV channels such as SAT.1, ProSieben, kabel eins and N24.

Collapse of the Kirch group and takeover by Haim Saban

The company nearly merged with KirchMedia GmbH in 2002, but the merger failed due to the insolvency of the Kirch group. The company's stock price crashed following the failed merger. In 2003 the company was bought out by P7S1 Holding, which 25-percent owned by Haim Saban's Saban Capital Group and other investors, who got an 88 percent voting share. Saban took over the TV channel group for 500 million euro. The remaining 12 percent belonged to Axel Springer AG.

After the takeover by P7S1 Holding the company was restructured and some TV shows were cancelled.

The company's TV channels, aimed at an age group of 14 to 49 year-old had a market share of more than 30 percent and earned of 1.8 billion euro in 2002, making a profit of 21 million euro. In the same year, the company had over three thousand employees.

When chairman Urs Rohner left the company up to 30 April 2004 "at his own request", Guillaume de Posch, a Belgian, became the new chairman.

In 2005 Axel Springer Verlag offered to buy the company for three billion euro, but this purchase was blocked by the Federal Cartel Office and the Commission on Concentration in the Media,.[2] Springer announced withdrew its offer on 31 January 2006.

Takeover by Permira and KKR

Haim Saban's shareholding was bought by Permira, a private equity company and Kohlberg Kravis Roberts (KKR) for about three billion euro on December 14, 2006.[3] The shareholding was merged with Permira and KKR's other European media shareholding SBS Broadcasting Group from Luxemburg. SBS was made up of 19 private TV channels, 20 pay TV channels and radio stations.[4]

50.5 percent of the stock have got 88 percent of the voting rights. The rest - 49.5 percent - of the stock are listed on the stock exchange and in free float.

In the summer of 2007, ProSiebenSat.1 took 100 percent ownership in SBS for 3.3 billion euro[5] and became in this way to the second biggest television broadcaster in Europe with yearly revenues of 3.1 billion euro. On 16 July 2007 the concern announced the reduction of 180 jobs (100 of which in Berlin and 80 in Munich) until 2009. On the same day two boulevard shows at Sat.1 were cancelled. Subsequently, further news shows were also to be cancelled or downsized.[6]

On December 10, 2007 the Axel Springer AG announced a complete pull-out from ProSiebenSat.1 and the sale of their holding consisting of 12% of common stock and preferred stock to KKR and Permira for 500 million euro.[7] This transaction was concluded on January 16, 2008. Therefore, the Lavena Holding 5 which was jointly controlled by KKR and Permira got 5% of the common stock as well as 25% of the non-preferred stock.[8]

Upon the takeover of SBS by ProSiebenSat1 in Summer 2007 KKR and Permira offered an option to the other owner, Telegraaf Media Groep (TMG), for 12% of the common stock if they renounce their right of preemption.[9] In June 2008 TMG announced going into the company without their right of preemption.[10] This deal concluded in August of the same year.[11]

At the end of 2008,[12] Guillaume de Posch left the company at his own request. On March 1, 2009, Thomas Ebeling became the manager of the concern. He left the company in February 2018 and will be replaced by Max Conze on June 1, 2018. In the meantime Conrad Albert is taking over the management.[13]

In October 2009, the TV channel group had debts totaling more than 3.4 billion euro and they only paid the taxes for the loan.[14] The group saved especially on program expenditures.[15]

On January 12, 2011, Permira and KKR announced the sale of 8 million non-voting shares. That made up 3.7 percent of the capital stock. After finishing the bookbuilding process (according to their own disclosures) they are going to have 53 percent of the capital stock.

On April 20, 2011 ProSiebenSat.1 wanted to sell their TV channels in Belgium and the Netherlands for 1.225 billion euro to an international media group led by the Finnish concern Sanoma. The sale concluded on July 29, 2011.[16]

On December 14, 2012, the ProSiebenSat.1 Media AG announced the sale of the whole portfolio in Scandinavia to the American Discovery Communications Inc.. Not included in the deal were the production companies, which are grouped as the Red Arrow Entertainment Group. With the proceeds they wanted to pay off 500 million euro in debt as well as increase the dividend to about 5.60 Euro per share (total of 1.2 billion euro). Besides, the ProSiebenSat.1 Media AG wanted to reorganize their stock plan, so that all shares bought on the stock market could be traded.[17]

In the middle of February 2013, the capital investors Permira and KKR started to sell all preferred shares in Lavena Holding 1, which amounts to 18 percent. The stock packet was sold at the Frankfurt Stock Exchange for close to 485 million euro (24.60 euro per share). This way, all preferred shares or half of the capital stock are now in free float.[18]

On 9 April 2013, the announced sale of the Scandinavian company from December 2012 was closed with a value of 1.325 billion euro.[19]

Exit of KKR and Permira

At the Annual general meeting at 23 July 2013 the Shareholder of the ProSiebenSat.1 Media AG decided to combine the preferred stocks and the KKR and Permira common stocks. In this way only the entitled votes can be traded at Frankfurt Stock Exchange. KKR and Permira got only a minority by 44% of the common stocks, because the authorized capital contains 50% common stocks and 50% preferred stocks. The capital investors also decided with the Telegraaf Media Groep to sell their interest in tranches at the stock exchange.[20][21]

At 19 August 2013 the ProSiebenSat.1 Media AG finished its stock exchange launch, so that future common stocks will be listed in MDAX and the exchange council doubles.[22]

At 4 and 6 September Lavenda Holding and Telegraaf Media Groep sold 17 percent of their stocks to institutional investors. Therefore, the stocks packet of KKR and Permira decreases to 33 percent and the Telegraaf Media Groep sold their stocks package and isn't stockholder anymore.[23]

At the end of 2013 ProSiebenSat.1 announced the sale of the rest of its Eastern Europe holdings. The Hungarian TV channels will be sold in a Management-Buy-Out. In Romania all TV and radio channels, except for Prima TV, which should be acquired by the Romanian businessman Cristian Burci and accepted by Greek Antenna Group. The takeovers were done in the first quarter of 2014. ProSiebenSat.1 acquired Gretzer Partners on Jan 2014 to expand global media footprint.[24]

On 17 January 2014, KKR and Permira sold their last interest so they aren't stockholders anymore.[19]

Stock market

As of 19 March 2018, ProSiebenSat1 Media SE will no longer be represented in the DAX. It will be will replaced by the Bayer spin-off Covestro. Therefore the media company will be listed in the MDAX afterwards.[25]


German-language free-to-air and pay-TV channels

Germany Austria Switzerland US and Canada

Former channels

sonnenklar.TV was sold to BigXtra in September 2005. The pan-Nordic C More Entertainment pay-TV operation (15 linear TV channels) was sold to TV4 in January, 2009. 9Live was a commercial German participation TV channel launched on 1 September 2001 and lasted until 9 August 2011. Sat.1 Comedy was replaced by Sat.1 Emotions in 2012.

Red Arrow Studios

In 2010, the company combined its various production subsidiaries into the Red Arrow Entertainment Group.[26] The group includes Studio71, which was started in Berlin in 2013 as a German-language multi-channel network by Sebastian Weil and Ronald Horstman,[27][28] and later acquired an American competitor, Collective Digital Studio.[29] In January 2017, the French TF1 and Italian Mediaset networks acquired a 30% stake in Studio71.[30]

In December 2017, Studio71 and over 15 other companies were merged to create Red Arrow Studios.[31]

Divisions and partial subsidiaries include:

  • Studio71
  • Fabrik Entertainment[32][33]
  • Gravitas Ventures[34]
  • Half Yard Productions[35]
  • Kinetic Content[36]
  • Left/Right[37]


It owns the rights to distribute Alaplaya and PlanetSide 2.[38]


  1. "ProSiebenSat.1 verzeichnet 2018 weiteres Rekordjahr". ProSiebenSat.1 Media.
  2. Gärtner, Birgit. "Elefantenhochzeit vorläufig verschoben". heise online.
  3. Der Verkauf von ProSiebenSat.1 – Ich bin dann mal weg
  4. Der Fusionspartner: SBS-Medien
  5. "ProSiebenSat.1: Übernahme von SBS ist perfekt".
  6. „ProSiebenSat1 baut 180 Stellen ab" (dpa-report from 16 July 2007)
  7. GmbH, "Springer steigt vollständig bei ProSiebenSat.1 aus -".
  8. "Verkauf der ProSiebenSat.1-Anteile von Axel Springer an KKR". Archived from the original on 7 November 2014.
  9. Holländer steigen groß bei ProSiebenSat.1 ein/
  10. Niederländer verzichten auf Einstieg bei ProSiebenSat.1
  11. Telegraaf Media Groep neuer Großaktionär bei ProSiebenSat.1
  12. Führungschaos bei Pro Sieben Sat 1 at the Wayback Machine (archive index)
  13. "Max Conze neuer Vorstandsvorsitzender der ProSiebenSat.1 Media SE". ProSiebenSat1 Media. Retrieved 1 March 2018.
  14. ProSiebenSat.1 will neue Geschäftsfelder erobern, 28. Oktober 2009 , unter
  15. Werbeflaute belastet Springer und Pro Sieben, 6. August 2009, unter
  16. GmbH, "Milliarden-Deal: ProSiebenSat.1 verkauft Aktivitäten -".
  17. Pressemitteilung der P7S1 Group zum Verkauf des Nordeuropa Geschäfts Archived 6 November 2014 at the Wayback Machine
  18. ProSiebenSat.1: KKR und Permira machen Kasse Archived 17 February 2013 at the Wayback Machine. Retrieved on 12 March 2013
  19. ProSiebenSat.1: Verkauf der TV- und Radio-Aktivitäten in Nordeuropa vollzogen Archived 6 November 2014 at the Wayback Machine. Retrieved on 9 April 2013
  20. Auf den Weg in den DAX abgerufen am 2. August 2013
  21. KEK-Online zur Beteiligungsveränderung. Retrieved at 3 August 2013
  22. manager-magazin "ProSiebenSat.1 geht komplett an die Börse" Archived 8 November 2014 at the Wayback Machine. Retrieved at 17 August 2013
  23. Aktienverkauf von Lavena und TMG Archived 11 September 2013 at the Wayback Machine
  24. GmbH, "ProSiebenSat.1 verkauft sein Osteuropa-Geschäft -".
  25. "Covestro kommt statt ProSiebenSat.1 Media in den DAX". 6 March 2018. Retrieved 6 March 2018.
  26. Uwe Mantel (9 October 2010). P7S1 bündelt Produktions-Aktivitäten bei Red Arrow (in German). Accessed January 2018.
  27. Georg Räth (12 April 2017). Kann jeder zum YouTube-Star werden? (in German). Gründerszene. Accessed January 2018.
  28. Joachim Hofer (28 October 2015). Rund um die Welt mit Studio 71 (in German). Handelsblatt. Accessed January 2018.
  29. Todd Spangler (27 January 2016). Collective Digital Studio Changes Name to Studio71. Variety. Accessed January 2018.
  30. Gutelle, Sam (12 January 2017). "Digital Network Studio71 To Expand To France, Italy Through €53 Million Funding Round". Tubefilter. Tubefilter. Retrieved 22 December 2017.
  31. Weiss, Geoff. "ProSiebenSat.1 Merges Studio71 With Its 'Red Arrow' Global Production Group". Tubefilter. Retrieved 10 January 2018.
  32. "Red Arrow Entertainment Group launches new partnership with Fuse Entertainment". Red Arrow Studios. Retrieved 29 January 2019.
  33. Meza, Ed; Meza, Ed (10 December 2012). "Fuse transforms into Fabrik". Variety. Retrieved 29 January 2019.
  34. Clarke, Stewart; Clarke, Stewart (8 November 2017). "Germany's Red Arrow Buys Gravitas Ventures, Moves Into Film". Variety. Retrieved 29 January 2019.
  35. "ProSieben's Red Arrow Acquires Majority Stake in 'Say Yes to the Dress' Producer". The Hollywood Reporter. Retrieved 29 January 2019.
  36. Andreeva, Nellie; Andreeva, Nellie (2 September 2010). "ProSieben Division Acquires 51% Of Chris Coelen's Production Co. Kinetic Content". Deadline. Retrieved 29 January 2019.
  37. Tartaglione, Nancy; Tartaglione, Nancy (6 August 2012). "Red Arrow Acquires Majority Stake In 'Mob Wives' Producer Left/Right". Deadline. Retrieved 29 January 2019.
  38. Terms Archived 20 May 2013 at the Wayback Machine: "ProSiebenSat.1 Games GmbH (hereinafter referred to as "P7S1 Games" or "We") offers consumers the online game "Planetside 2" as well as other content and services"
This article is issued from Wikipedia. The text is licensed under Creative Commons - Attribution - Sharealike. Additional terms may apply for the media files.