Independent Television News (ITN) is a UK-based television production company. It is made up of two divisions: Broadcast News and ITN Productions. ITN is based in London, with bureaux and offices in Beijing, Brussels, Jerusalem, Johannesburg, New York, Paris, Sydney and Washington DC.

Independent Television News
FoundedJanuary 1955 (1955-01)
FounderIndependent Television Authority
England, United Kingdom
Area served
Key people
Anna Mallett (CEO)
OwnersITV plc (40%)
DMGT (20%)
Thomson Reuters (20%)
UBM plc (20%)
DivisionsBroadcast News
ITN Productions

ITN produces the daily news programmes for ITV, Channel 4 and Channel 5 in the UK, and in recent years has diversified to produce a wide range of content including documentaries, sports, advertising and digital material for a range of international clients.

Between 1955 and 1999, ITN was more commonly known as the general brand name of ITV's news programmes. Since 8 March 1999, ITV has used ITV News as the brand name for its news programmes, though ITN continues as the network's news provider.


ITN was founded in January 1955 by a consortium of the initial four Independent Television (later ITV) broadcasting companies, with former Labour MP Aidan Crawley as editor-in-chief. One of those companies, the London weekday contract-holder Associated-Rediffusion offered the new company studio space in its headquarters in Aldwych, London. The first bulletin was broadcast at 10pm on 22 September 1955 on ITV's launch night. The bulletin was presented by former champion athlete Christopher Chataway. From the start, ITN broke new ground by introducing in-vision and named 'newscasters' (rather than the BBC's nameless and sound-only 'newsreaders'), and reporter packages. The unique, probing reporting style of Robin Day caused shock among politicians, finding themselves questioned continually for information – this had never been the case with the BBC. There was also some early tensions with the ITV companies. ABC Television, the ITV contractor for the north and Midlands on weekends, immediately called for shorter ITN bulletins. While the ITA ruled on a minimum of a 20-minute bulletin, disagreements with the ITV companies over ITN's budget triggered the resignation of its news editor Aidan Crawley after just one year in 1956. He was replaced by Geoffrey Cox.[1]

Throughout the early years, ITN continued to develop its service to the ITV network with an agenda to firstly, fulfil its public service broadcasting requirements and secondly satisfy the ITV companies by attracting viewers. Under this method, ITN continued to differentiate itself from the BBC by conducting probing interviews, introducing more human interest stories and bringing ordinary people on to screen by using so-called 'vox pops' (interviews, usually held in the street, with members of the general public), all of which were seen as a radical departure at the time in British broadcasting.[1] As the ITN reporter and later ITN political editor Julian Haviland, put it: "My view was that at ITN we must be at least as responsible and accurate as the BBC, without being so damned boring".[2] As ITV expanded, each ITV company that made up the network's federal structure had to purchase a stake in ITN and to continue to finance the company.

In 1967, ITN was given the go-ahead by the ITA to provide a full 30-minute daily news programme at 10pm on ITV. There was further tension with the ITV executives as they were sceptical of the idea that viewers would want a full 30 minutes of news every Monday to Friday and they were also losing valuable peak time slots which could be used for the sale of commercial advertising. News at Ten began broadcasting on 3 July 1967 with a newscaster team consisting of Alastair Burnet, Andrew Gardner, George Ffitch and Reginald Bosanquet. It was initially given a 13-week trial run, however, the programme proved to be extremely popular with viewers and continued for a further 32 years. News at Ten was to become one of the most prestigious news programmes of its time in British history with a reputation for high-quality journalism and innovation.[1] ITN's News at Ten also prompted the BBC to gradually expand it's 20:50 news bulletin from ten minutes to fifteen, twenty and then twenty-five minutes. The Nine O'Clock News began broadcasting in 1970 as News at Ten's rival. ITN also established other programmes in the ITV schedule. First Report, a lunchtime bulletin began in 1972 and by 1976, News at 5.45 commenced. This was a period when ITN enjoyed its greatest plaudits, following Lord Annan's 1977 report on the future of broadcasting, which declared: "We subscribe to the generally held view that ITN has the edge over BBC news."[3]

ITN obtained the contract to produce Channel 4 News when the channel started broadcasting in 1982. The programme was launched by Peter Sissons, Trevor McDonald and Sarah Hogg. The hour-long programme has been broadcast at 7pm since it started and has a reputation for high-quality journalism and thorough analysis.

Until the 1990s, the individual ITV companies had an obligation to provide a national news programme, which required them to take a share in the ITN operation. Following the Broadcasting Act 1990, ITN had to apply and bid for a licence to provide such services on these ITV network, and would have to fight competition in order to preserve its services, as had become the case with other ITV franchisees. The Broadcasting Act also allowed the Independent Television Commission to introduce ownership rules for news providers. The move was to transform the company from a 'cost centre' to a 'profit-making business'. The move saw 400 staff made redundant, and the closure of a number of international bureaux to claw back a £10 million deficit in order to provide a competitive product to obtain the ITV news contract. Within three years the company turned to profit in 1993 with suggestions at the time that the company should be listed on the stock exchange.[1]

The company launched 5 News in 1997 following the foundation of Channel 5.

The 1990s saw major changes to the television landscape in Britain. The growth of multichannel television saw ITV's share of audience fall. Against this backdrop ITV itself became increasingly commercially aggressive. This was to be a major turning point in ITN's history which saw a reduction in the ITV news contract. By this period the main ITV companies Granada and Carlton had also viewed unfavourably the scheduling of News at Ten which became a subject of dispute between ITN and the ITV companies. ITN favoured keeping the bulletin, however, the ITV companies claimed audiences were lost at 10pm as the news interrupted films and drama programming. News at Ten eventually ended in March 1999 with ITN's flagship bulletin moved to 6.30pm with a shorter late night bulletin at 11pm. Consolidation of the ITV network under a unified ITV brand also saw the removal of the on-screen ITN brand which was replaced with ITV News.[1] From this point, the ITN brand was gradually phased out and it is now only referenced to in the end production caption. In 1997, ITN started producing The Queen's speech to the Commonwealth at Christmas every other year,[4] so for the first time since the inception of Independent Television in 1955, ITN produced a programme for its rival the BBC.

The early years of the 21st century was to prove to be a challenging period. The axing of News at Ten caused public outcry and ITN's viewership figures fell by 13.9%[5] Political pressure and pressure from the media resulted in ITV bringing back a shorter 20 minute bulletin at 10pm three nights a week. The programme eventually lost share to the BBC News at Ten (which launched in 2000 to capitalise on ITV's move) and ITV eventually axed the programme again in 2004 and moved the bulletin to 10.30pm before bringing it back to 10pm again in 2008. The biggest challenge came in 2001 when British Sky Broadcasting bid to supply network news to ITV as part of a consortium. ITN eventually succeeded and was awarded a contract extension to 2008. In January 2005 Sky News took over supplying bulletins to Channel 5; ITN had produced 5 News since its launch in 1997 and the contract was returned in February 2012, following a change of ownership at Channel 5.

In August 2000, ITN launched its own 24-hour news channel in the UK, broadcast on satellite, cable and digital terrestrial. It was 50% owned by ITN and 50% owned by NTL. Carlton and Granada gradually bought out the two stakes and renamed the channel the ITV News Channel. It closed down on 23 December 2005. Poor ratings in comparison to BBC News 24 and Sky News, and ITV's desire to re-use the channel's allocation on Freeview, were cited as the reasons.[6]

In March 2004 following its acquisition of the London News Network, a company previously owned by the now merged Carlton and Granada, ITN began producing local news bulletins for the ITV London region. ITN produced More4 News between 2005 and 2009. In 2007 it began producing Setanta Sports News; however it closed in 2009.[7]

Between 1996 and 2002, it also owned a share of London News Radio, which was based at ITN's Gray's Inn Road headquarters and operated the LBC and News Direct London radio stations. ITN used to operate a radio news service on behalf of Independent Radio News (IRN) but on 15 October 2008, IRN announced that Sky News Radio was to replace ITN as its main supplier from March 2009.

While news production remains the cornerstone of ITN's business model, the company has diversified from its original remit. ITN Source (originally ITN Archive) is one of the world's largest sources of historical film.[8] ITN Productions creates multi-platform content for major global brands, covering genres such as factual, entertainment, news and corporate production. Clients that commission award-winning programmes from ITN Productions include major UK and international broadcasters such as ITV, the BBC, Channel 4, Channel 5, History and Discovery, with television commissions including Climbing Great Buildings on BBC2 and Mud Men on History.[9]

John Hardie is the chief executive officer of ITN, a position he took up in June 2009. Prior to this, he was executive VP and MD of Walt Disney Television EMEA.. In 2018 it was announced that John Hardie was to leave ITN, and be replaced in 2019 by Anna Mallett, who was previously Group Chief Operating Officer and MD, Production at BBC Studios.[10]

Studios at ITN

As of July 2019 there are currently three main operational television studios based at ITN headquarters in 200 Grays Inn Road, London.

Studios 1 and 2 are around 2,500 Sq Ft each in size with Studio 6 slightly smaller at around 2,000 Sq Ft.

Studio 1

Studio 1 is currently the home to all ITV national news bulletins as well as all local news bulletins made by ITN for ITV News London. The studio has also been used for ITV's general election night coverage since the 2005 general election.

Studio 2

Studio 2 is currently the home to 5 News, made by ITN for Channel 5. The studio is also used every weekday morning for the Channel 5 Jeremy Vine Show.

Studio 6

Studio 6 is currently the home to Channel 4 News, produced by ITN for Channel 4, and has occupied this studio since it opened in 1999.

There were previous studios located in the building, however in recent years they have been decommissioned and are no longer available, with most being converted back into office space.[11]

The atrium of ITN headquarters has been utilised by ITN for the 1997 and 2001 general election night coverage, where the atrium itself was converted into a huge studio for their general election night coverage for those two elections. The atrium view was also used by ITV News for their 2005 general election, this time superimposed into their virtual green screen news studio. The look proved popular, that it was added to all ITV national news bulletins from January 2006 until February 2009.


ITN produced programmes schedule

ProgrammeChannelDaysStart timeEnd timePresenters
ITV Lunchtime NewsITV, STV, UTVWeekdays13:3013:55Nina Hossain
ITV Evening NewsWeekdays18:3019:00Mary Nightingale
News at TenWeekdays22:0022:30Tom Bradby or Julie Etchingham
ITV NewsWeekendsVariousVarious
Channel 4 NewsChannel 4Weekdays19:0019:55Jon Snow,
Krishnan Guru-Murthy,
Matt Frei,
Cathy Newman
Channel 4 NewsWeekendsVarious
Channel 4 News SummaryWeekdays12:0012:05
5 NewsChannel 5Weekdays20:5821:00Various
5 News at 5Weekdays16:4517:00Sian Williams
5 News TonightWeekdays18:3019:00Claudia-Liza Armah
5 News at LunchtimeWeekdays12:1012:15Various
5 News WeekendWeekendsVariousVarious
5 News at 19:55Weekdays19:5520:00Various
5 News at 20:58Weekdays20:5821:00Various

ITV News


ITN has produced all national news bulletins on ITV since the network was launched on 22 September 1955. Originally the ITN logo and brand featured prominently on all news bulletins on ITV, however, since March 1999, bulletins have been branded as ITV News. Trademarks of ITV News include the use of the clock-face of the Elizabeth Tower of Westminster Palace, the chimes of Big Ben punctuating the days headlines and the signature theme tune; The Awakening by Johnny Pearson.

Throughout the early years, ITN established programmes in the ITV schedule including First Report at lunchtime, News at 5.45 in the evening and the flagship News at Ten. Today, ITV News on weekdays broadcasts the ITV Lunchtime News at 1.30pm, the ITV Evening News at 6.30pm and ITV News at Ten with bulletins broadcast at various times on weekends. ITN has at times interrupted the ITV schedule to provide updates on major breaking stories of national and international importance including the September 11 attacks, London bombings, 2005 or events involving the British Royal Family. ITN has covered every general election since 1955 for ITV, providing comprehensive coverage of the counts throughout election night and has also broadcast special programmes covering the UK budget speech given by the Chancellor of the Exchequer.

ITN's history is inextricably linked to that of ITV as prior to the Broadcasting Act 1990 each of the ITV companies owned a share. In the 1990s, under new ownership, it was accused of abandoning its previous news style, which was broadsheet in style to mid-market tabloid with news stories that focused on personalities in the news rather than heavy news coverage leading to accusations of dumbing down its coverage.

ITN's most famous news programme, News at Ten was also controversially replaced by an 11pm news bulletin in 1999, said to be in order to allow ITV to broadcast films without the interruption of a 10 o'clock news bulletin. News at Ten was subsequently re-instated in 2001 after heavy public criticism over the change. The restored programme was 10 minutes shorter than its predecessor and carried less in-depth news coverage. It was also broadcast at a later time at least one day a week, which meant it was often jokingly referred to as News at When? There was increasing speculation that the News at Ten would again be moved, after under-performing against the Ten O'Clock News on BBC One which broadcasts every day at 10:00pm. In October 2003, the Independent Television Commission gave ITV approval to move News at Ten.

The ITV News at 10.30 launched on ITV on 2 February 2004 (the day that ITV in England, Wales and Southern Scotland came under the ownership of a single company) and was presented by Sir Trevor McDonald. The programme was longer than its predecessor and carried an integrated regional bulletin, as well as more business stories, a nightly sports update and a preview of the following day's newspapers. Mark Austin took over main presenting duties on 16 January 2006.

The rebranded programme again saw new titles, this time featuring people walking over the face of Big Ben and has lately followed a more "sensationalist" approach to its main headlines. When ITV executive chairman Michael Grade joined ITV, he made it clear that he saw news as the key in defining any channel. On 14 January 2008, the News at Ten returned, presented by Julie Etchingham and McDonald returned to his duties again. Mark Austin joined Etchingham as co-presenter in 2009. As of October 2015, Tom Bradby has been the main presenter on the programme.

ITV News at 6.30 has, since it was launched in 1999, been the network's most popular bulletin. Its presenters include Mark Austin, Mary Nightingale and Alastair Stewart.

In March 2004, ITN took over production of ITV London's regional news programmes, which relocated from The London Television Centre on the South Bank to ITN's Gray's Inn Road base.

Channel 4

Channel 4 News

ITN is home to Channel 4 News, having produced the programme since the channel's inception in 1982.

The Channel 4 News flagship programme is 55 minutes of in-depth news and current affairs broadcast at 7pm each weekday and at 6.30pm on Saturdays and Sundays. The weekday evening programme is anchored by Jon Snow, whereas Krishnan Guru-Murthy presents the weekend bulletins.

A five-minute-long news summary goes out Monday to Friday at midday. The bulletin replaced Channel 4's 30-minute News at Noon programme in late 2009, six years after its launch during the Iraq War of 2003.

ITN created More4 News when the digital channel More4 was launched in October 2005. It ran at 8pm, immediately after Channel 4 News. It was originally presented by Sarah Smith; Kylie Morris took over presenting duties in June 2007 and Smith was posted to the US as Channel 4 News' Washington correspondent. In December 2009 Channel 4 cancelled More4 News.[12]

Channel 5

5 News

From the launch of Channel 5 in 1997, ITN provided the news bulletins for 5 News. However, in January 2005, ITN lost the contract, which was awarded to Sky News. In 2011 ITN regained the contract in a three-year deal to provide news for Channel 5 from early 2012, but on a much reduced budget. The deal followed an agreement by Sky and Northern & Shell, the then-owner of Channel 5, to terminate the 5 News contract early.[13]


ITN began its own World News bulletins in the late 1980s, which were shown around the world on local television channels, particularly on PBS stations in the US, where presenter Daljit Dhaliwal (now with Al-Jazeera English) enjoyed cult status.

These were discontinued in 2001, in the face of competition from dedicated news channels such as BBC World (now known as BBC World News), although it still provides footage to CNN International and reports often appear on PBS NewsHour. Its ITV Evening News bulletin was shown on the Newsworld International cable channel in the US.

Other ventures

ITN launched its 24-hour news channel in 2000, which was jointly bought by the main ITV companies Carlton and Granada in 2002 and rebranded as the ITV News Channel. It was closed down in 2005.

Setanta Sports News was a 24-hour sports news television channel produced by ITN and jointly owned by Virgin Media Television and Setanta Sports, launched on 29 November 2007. The channel ceased broadcasting on 23 June 2009, when Setanta's UK operation were placed into administration following financial difficulties.

ITN Consulting was the management consultancy arm of ITN, combining the resources of ITN with the consulting team's experience to advise global media companies on issues spanning all areas of strategy and operations, including financial planning, marketing, scheduling and content, recruitment, and interim management. With partner, Venture Consulting, it had offices in London, Milan, Dubai, Singapore and Sydney. It operated as a network with its consultants working on engagements globally and focused "on how strategy can be implemented to deliver to real change". ITN Consulting stated that "an understanding of how global, regional and local media markets conflict and come together enables them to identify the opportunities this creates". They took an external, outsider perspective as well as having the viewpoint of senior "insider" media executives. ITN Consulting was extensively involved in the development of business plans for local TV in the UK.[14] It also consulted a range of national broadcasters on improving performance. The unit closed in 2012.

ITN Source

ITN Source[15] (formerly ITN Archive) licenses video footage from ITN's one million hours of archive content including news, drama, celebrity, comedy, music, wildlife, natural history and film. It also syndicates on-the-day news footage generated by ITN to other broadcasters and producers worldwide. The company represents the moving image libraries of Reuters, ITV (including ITV Studios), ANI, UTV, Fox News, Fox Movietone, Gaumont British, Nine Network and other specialist collections. Its headquarters are in London and it has sales offices in New York, Toronto, Paris, Johannesburg, Sydney and Tokyo.

In 2005, ITN became a shareholder in Espresso Group, a provider of digital content to more than 60% of primary schools in the UK and also internationally. Espresso services feature an extensive library of broadband teaching resources and student activities to motivate pupils and support teachers, including content from ITN Source. In May 2008, the Education Clip Library,[16] a unique, video licensing service for educational publishers and broadcasters around the world, was launched. It is aimed at educational publishers and broadcasters seeking to add video to their instructional products and services. Espresso was acquired by Discovery Education (part of Discovery Communications) on 7 November 2013.[17]

In October 2008, ITN Source announced the creation of Diagonal View,[18] a joint venture with Matt Heiman, a digital entrepreneur. The company packages content from ITN Source's archive and syndicates it to a range of commercial partners including MySpace, YouTube and MSN.

ITN Productions

ITN Productions was formed in February 2010 and incorporates the non-news operations of ITN, including the former ITN On, ITN Factual and ITN Corporate divisions.[19]

ITN was one of the first companies to provide news content for 3G mobile phones, when it struck a deal to provide daily news bulletins for the 3 network in 2003.

It has since expanded its video news service providing news, sport and showbiz content to a wide range of broadcasters, newspapers and websites.

Showbiz bulletins from ITN are broadcast daily on a number of television channels, including FYI Daily on ITV2, ITV3 and ITV4, The Fix on 4Music and Access on 5Star. A daily showbiz breakfast show, The Breakfast Fix, is broadcast on 4Music.

From August 2013, ITN Productions was awarded the contract to produce the Premier League online and mobile highlights service for News UK. Content appears on The Sun and The Times subscription websites and mobile apps.

Digital content is supplied to sports news video agency SNTV.

ITN Productions also creates factual programming for ITV, Channel 4 and Channel 5 as well as international broadcasters, including Discovery Channel, History Channel, PBS and National Geographic Channel.

ITN has produced shows for Sky, with one of its later programmes being Harrow: A Very British School.

ITN also supplied programming to the now-closed Teachers TV service.


From its inception in 1955, ITN was originally jointly owned by all the ITV operating companies, the shares split roughly in proportion to each company's advertising income. However the Broadcasting Act 1990 allowed the ITC to set ownership rules. It was decided to limit the ITV companies to a maximum joint 49% stake, with no single company allowed more than a 20% holding. The powers were abolished by the Communications Act 2003.

Owner Shares[20]
ITV plc 40%
Daily Mail and General Trust 20%
Thomson Reuters 20%
UBM plc 20%

ITV plc's shareholding forms part of the wider ITV News Group which incorporates the regional operations in England, Southern Scotland, Wales, Northern Ireland and the Channel Islands. The Director of the ITV News Group is Michael Jermey, a former editor and executive at ITN.

ITV's ownership of 40% of ITN (at that time equally split between Carlton and Granada) made the 2001 bid from Sky for ITV bulletins unlikely to succeed, the network having a vested interest to see ITN continue. The ITN contract for ITV News expires at the end of 2012. On 2 April 2007 ITN signed a deal which superseded the existing contract, worth at least £42m per year, and invested more than £15m to upgrade ITN's newsroom as part of the deal.


ITN has been spoofed several times on ITV's The Benny Hill Show, namely in one 1971 show with the logo reading "NIT" instead of "ITN" and with Hill as Reginald "Boozenquet" and Andrew Gardner.

ITN was also spoofed in a sketch in 1978 with Benny Hill as Angela O'Rippon, a parody of Angela Rippon, and as Ann Afford, a parody of Anna Ford. It was also spoofed in a black and white 1971 show and a 1973 episode.

See also


  1. Catherine, Johnson; Rob, Turnock (1 September 2005). "Itv Cultures: Independent Television Over Fifty Years: Independent Television Over Fifty Years". McGraw-Hill Education (UK) via Google Books.
  2. Lindley, Richard (2005). And Finally... The History of ITN. London: Politico's Publishing. ISBN 9781842750674.
  3. Hayward, Anthony (20 July 2012). "Sir Alastair Burnet obituary".
  4. Plunkett, John (19 January 2011). "Queen's Christmas message to be produced by Sky for first time". The Guardian.
  5. Bromley, Michael (11 September 2014). "No News is Bad News: Radio, Television and the Public". Routledge via Google Books.
  6. Conlan, Tara (14 December 2005). "ITV News Channel axed". MediaGuardian (web only). London. Retrieved 31 December 2007.
  7. "Setanta UK goes into administration". Irish Times. 23 June 2009. Retrieved 23 June 2009.
  8. "The world's leading provider of archive footage".
  9. "The Nativity Factor - About".
  10. "Anna Mallett appointed Chief Executive of ITN". ITN Press Release.
  12. Deans, Jason (5 August 2009). "Channel 4 to axe News at Noon and More4 News". The Guardian. London. Retrieved 5 May 2010.
  13. Foster, Patrick (3 November 2011). "ITN to regain Channel 5 news deal". The Guardian. Retrieved 29 June 2018.
  14. "ITN Consulting: Local TV". Archived from the original on 26 September 2011.
  15. "Getty Images".
  16. "Home".
  17. "Discovery Communications announces acquisition of Espresso Education, the leading provider of primary school digital education content in the U.K". Retrieved 24 December 2013.
  18. "Diagonal View".
  19. Jennifer Whitehead (25 February 2010). "Wheeler steps down as ITN On MD following divisions merger". New Media Age.
  20. "ITN announces new Chairman". ITN.
This article is issued from Wikipedia. The text is licensed under Creative Commons - Attribution - Sharealike. Additional terms may apply for the media files.