Danas (newspaper)

Danas (pronounced [ˈdǎnas], Serbo-Croatian for "today"), is an independent daily newspaper of record published in Belgrade, Serbia.[2] It is a left-oriented media, promoting social-democracy and European integrations. It is a vocal media supporter of Serbian NGO activities towards human rights and minorities protection.[2]

Danas
9 June 2017 front page (20th anniversary edition)
TypeDaily newspaper
FormatBerliner
Owner(s)Dan Graf d.o.o.
EditorDragoljub Petrović
Founded9 June 1997 (1997-06-09)
Political alignmentCentre-left to Left-wing
Social democracy
Pro-Europeanism
HeadquartersAlekse Nenadovića 19-23, Belgrade, Serbia
Circulation~4,000 copies sold (June 2016[1])
Websitewww.danas.rs

History

The first issue of Danas appeared on 9 June 1997. It was established in 1997 after a group of discontented journalists from the Naša borba newspaper walked out after getting into a conflict with the paper's new private majority owner.[3]

Right from the start the paper employed a strong independent editorial policy with respect to Milošević's regime. Because of open reporting and uncensored coverage on issues and events plaguing Yugoslav and Serbian society in the late 1990s, the paper often found itself targeted by Serbian authorities. Danas was one of the three newspapers (Dnevni telegraf and Naša borba being the other two) to be banned by governmental decree on 14 October 1998 for "spreading fear and defeatism" at a time when NATO bombing of FR Yugoslavia seemed a distinct possibility. As the threat of bombing went away (for a few months anyway), the ban was lifted on 20 October 1998, only to be replaced by a piece of legislation called the Information Law. Under that law, Danas was fined severely and on numerous occasions. The paper's day-to-day operations were often under threat of shutting down until the regime was finally overthrown on 5 October 2000.

In the period since the regime change, Danas has been one of the rare Serbian newspapers (or Serbian media outlets in general, for that matter) to ignore the commercial temptations of yellow journalism. Its circulation has been continually in decline. Most of the foreign investors in Serbian media market have been avoiding it. Danas currently publishes political comic strips drawn by the famous caricaturist Predrag Koraksić Corax.[4]

Editorial history

  • Veseljko Koprivica (1997)
  • Grujica Spasović (1997-2006)
  • Mihal Ramač (2006-2009)
  • Zoran Panović (2009–2016)
  • Dragoljub Petrović (since 2016)

Ownership and publishing

The paper is published and managed by an entity called Dan Graf d.o.o. - a limited liability company based in Belgrade. The company's ownership is shared by 13 individuals: Grujica Spasović (13.39%), Dušan Mitrović (13.39%), Radomir Ličina (11.83%), Zdravko Huber (10.94%), Milan Jauković (9.82%), Vesna Ninković (9.03%), Radivoj Cvetićanin (7.19%), Aleksandar Nikašinović (5.46%).[5]

See also

References

  1. "U SRBIJI NEMAMO KONKURENCIJU! Informer ubedljivo prvi - I NAJPRODAVANIJI I NAJČITANIJI!". Informer. 20 July 2016. Retrieved 18 June 2017.
  2. "Danas". VOXeurop. 18 January 2017. Retrieved 2 January 2018.
  3. "Archived copy" (PDF). Archived from the original (PDF) on 2009-03-06. Retrieved 2008-12-27.CS1 maint: archived copy as title (link)
  4. http://www.danas.rs/danasrs/corax.22.html
  5. "Претрага правних лица и предузетника". Pretraga.apr.gov.rs. Archived from the original on 2012-07-28. Retrieved 2013-03-07.
This article is issued from Wikipedia. The text is licensed under Creative Commons - Attribution - Sharealike. Additional terms may apply for the media files.