Buenos Aires Herald

The Buenos Aires Herald was an English language daily newspaper published in Buenos Aires, Argentina from 1876 to 2017. Its slogan was A World of Information in a few words.

Buenos Aires Herald
TypeDaily newspaper
Owner(s)Editorial Amfin S.A.
EditorSebastián Lacunza
Ceased publication2017[1]
HeadquartersSA The Buenos Aires Herald San Juan 141 1063 Buenos Aires Argentina


Under the original name of The Buenos Ayres Herald, it was founded on 15 September 1876 by Scottish immigrant William Cathcart. At first it consisted of a single sheet with advertising on the front and mostly shipping coverage on the back. When Cathcart sold the paper a year later, it changed from a weekly to a daily format, focusing on more typical newspaper content, but always with a large shipping section. It quickly became the main source of local information for the English-speaking population of Buenos Aires.

In 1925 the Rugeroni brothers, Junius Julius and Claude Ronald, bought the paper.[3]

The Evening Post Publishing Company from Charleston, South Carolina, United States, purchased a controlling interest in Junius Rugeroni's holdings in 1968.

During the military dictatorship in Argentina (19761983) The Buenos Aires Herald, under the direction of the British journalist Robert Cox, was the only local media that told the story of the forced disappearances of people from the opposition to the regime. Due to this, Cox was detained for a while and his family received threats, and an attempt was made to kidnap his wife. This forced him to leave the country with his family in 1979.[4][5] Following these departures, the threats continued against Cox's replacement, James Neilson and against Dan Newland as the newspaper's main editorial writers.[6]

The newspaper's opposition against the military regime between 1976 and 1983 led to constant threats. Staff writer Andrew Graham-Yooll was forced into exile.[7] At the time, Graham-Yooll was also writing for the British Daily Telegraph. He returned to The Buenos Aires Herald as editor-in-chief in 1994.

Columnist Eric Ehrmann wrote for the paper during the transition from dictatorship to democracy (19851990) under the editorships of Dan Newland, James Neilson and others. His articles discussed the proliferation risks associated with the controversial Condor (Tammuz) medium range guided missile system being built by Argentina and Iraqi Ba'ath Party strongman Saddam Hussein along with European companies, and controversial dual-use issues that caused Argentina to ratify the Nuclear Nonproliferation Treaty. Ehrmann was simultaneously writing columns about Southern Cone politics for the American periodicals The Christian Science Monitor and National Review.

In 1998, the Evening Post Publishing Company became the sole owner of the newspaper.[3] On 15 December 2007 the Argentine businessman Sergio Szpolski bought the newspaper and added it to his multimedia holdings. Almost a year later, Szpolski sold it to Amfin, which publishes the financial newspaper Ámbito Financiero.[8] In February 2015 Grupo Indalo became the majority owner.[2]

In January 2015, Damián Pachter, a journalist for the Herald's online version, broke the news of prosecutor Alberto Nisman's death to the country on Twitter. Nisman died in mysterious circumstances the day before he was set to give details at Congress regarding his legal charges against President Cristina Fernández de Kirchner for allegedly covering up the investigation into the 1994 AMIA Jewish community centre bombings. Pachter's source remains unknown, and the journalist fled Argentina for Israel subsequently, saying he feared for his life. Journalists at the paper's editorial office later said that Patcher never told them that he had been threatened, and that he said that he was leaving the newspaper because of health problems.[9]

On Friday 28 July 2017 the last edition of the only English-language daily newspaper in Latin America was published. The paper had moved to weekly publication after the last daily edition on 26 October 2016, shedding most of its staff after "facing difficulties for a while now",[10] but with the drop in circulation it was not able to survive financially.[11]


The Buenos Aires Herald had a Berliner format, with supplements:

  • OnSunday: (Sundays): A Sunday supplement with a view to the events of the past week. Includes an analysis of the events of the week and commentary from the Buenos Aires Herald's staff.
  • World Trade: (Mondays): Covers foreign commerce news and maritime issues related to commerce.

See also


  1. Después de 140 años de historias, cierra el Buenos Aires Herald
  2. Teresa Mioli (27 October 2017). "English-language daily Buenos Aires Herald prints final daily edition after 140 years". Knight Center for Journalism in the Americas (University of Texas). Retrieved 2 July 2019.
  3. "A brief history of the Herald (to 1999)". buenosairesherald.com. 22 April 2009. Archived from the original on 22 April 2009. Retrieved 2 August 2010.
  4. Guinzberg, Victoria. "Homenaje a Robert Cox, ex editor del "Herald". El hombre que vio a la bestia". Retrieved 10 February 2008.
  5. Bruschtein, Luis (14 May 2005). "Las notas del 'Herald' salvaron vidas humanas". Página/12. Retrieved 10 February 2008.
  6. "A Yankee at Large: A Belated Tribute to Robert Cox"http://yankeeatlarge.blogspot.com.ar/2009/11/belated-tribute-to-robert-cox.html
  7. ARGENTINA Press, Media, TV, Radio, Newspapers Press Reference
  8. "Ámbito Financiero compró Buenos Aires Herald a Szpolsky" (in Spanish). Urgente 24. Retrieved 13 December 2008.
  9. "El extraño caso del periodista en Israel" [The strange case of the journalist in Israel]. Página 12 (in Spanish). Buenos Aires. 26 January 2015. Retrieved 30 June 2019.
  10. Roy Greenslade (26 October 2016). "Lessons to be learned as the Buenos Aires Herald goes weekly". The Guardian. Retrieved 1 July 2019. Comments to article have further information about ownership.
  11. Daniel Politi (27 August 2017). "Argentine Paper Stood Up to the Generals, but Succumbed to Market Forces". The New York Times.
This article is issued from Wikipedia. The text is licensed under Creative Commons - Attribution - Sharealike. Additional terms may apply for the media files.