Nanyang Siang Pau (Singapore)

Nanyang Siang Pau (Chinese: 南洋商報; pinyin: Nányáng Shāngbào) was a newspaper in Singapore that was founded by philanthropist-entrepreneur Tan Kah Kee on 6 September 1923.[1] It had a circulation across the Straits Settlement.[2]

The newspaper was the first in Southeast Asia to use the duplex unitubular printing machine that could produce 30,000 to 40,000 copies of 24-page newspapers in three colours.[3] Tan sold the press to his son-in-law, Lee Kong Chian, in August 1932. In 1937, the paper saw an expansion with an influx of funds with Lee as the chairman. His brother, George Lee Geok Eng, joined as the managing director, and businessman Tan Lark Sye was also on the board of directors. The paper became a morning and evening daily on 20 November 1937.[4] Circulation almost trebled in a year.[5]

The paper was critical of the Kuomintang during China's civil war and attracted a left-leaning readership. However, its readership declined during the Cultural Revolution as the editor took a critical stand against the movement. As a result, the editor resigned and the paper started placing more emphasis on Chinese affairs.[6]

On 2 May 1971, three senior staff of the newspaper were arrested, accused of "a deliberate campaign to stir up Chinese racial emotions".[7] In 1973, the chairman of the paper was detained[8] and released in 1978.[6]

The newspaper merged with Sin Chew Jit Poh on 16 March 1983 to form the current Lianhe Zaobao and Lianhe Wanbao and has ceased to exist.[9]

A version of the newspaper is still in print in Malaysia.

See also

References

  1. "Untitled". The Straits Times. 10 August 1923. Retrieved 3 September 2017.
  2. "第1页 广告 专栏 2". Nanyang Siang Pau. 1 June 1928. Retrieved 3 September 2017.
  3. "The Chinese Press In Singapore—II". The Straits Times. 7 November 1950. Retrieved 3 September 2017.
  4. Singapore, National Library Board,. "Nanyang Siang Pau | Infopedia". eresources.nlb.gov.sg. Retrieved 3 September 2017.CS1 maint: extra punctuation (link)
  5. "Page 5 Advertisements Column 1". Malaya Tribune. 13 July 1938. Retrieved 3 September 2017.
  6. Fernandez, Ivan (22 April 1982). "The history of two rivals". The Straits Times. Retrieved 3 September 2017.
  7. Fong, Leslie (3 May 1971). "Three newsmen held". The Straits Times. Retrieved 16 September 2012.
  8. "Nanyang boss detained". The Straits Times. 29 January 1973. Retrieved 19 August 2017.
  9. "Chinese papers link up". The Straits Times. 19 March 1983. Retrieved 3 September 2017.


This article is issued from Wikipedia. The text is licensed under Creative Commons - Attribution - Sharealike. Additional terms may apply for the media files.